שיטת אור צליל וצבע היא שיטה וגישה ייחודית למשמעות האור, אשר דרכו משתקפים תדרי הצלילים וגווניו המופלאים והשונים של צבעי הקשת.
הצבעים הם שפה אשר הנפש / נשמה מדברת באמצעותם. “האותיות” שלה הן קשת הצבעים, ו”קריאה” באמצעותם, נותנת לאדם הזדמנות למצוא את בחירת הצבעים הטובים לו ולבחור בהם בכל הרבדים בחייו.
הצבעים הם השפה המאפשרת לאדם לחבור אל עצמו ללא שפיטה, בדרך ישירה ופשוטה מתוך קבלה של גילוי ופתיחות מחודשת.
דרכם ניתנת האפשרות וההזדמנות – לראות, לשמוע, לחוש ולחוות את העולם האינסופי של חווית הצבעים.
לעולם הצבעוני סביבנו יש השפעה ישירה על התחושות, הרגשות והחוויות שלנו. כאשר אנו מכירים את שפת הצבעים ומובנים לנו האלמנטים והכיוונים הפזורים במרחב, ניתנת לנו האפשרות ליצור סביבה תומכת ומעצימה עבורנו.
לכל צבע – תדר, תנועה, צורה וכיוון השפעה על המקצב הפנימי הגלום בו ובתוכנו. צבעים משקפים את רגשותינו על כל מגוון האפשרויות: בביגוד, בעיצוב הבית – פנימי וחיצוני, במזון, במפגש עם בני אדם, ברפואה, ועוד…
שיטת אור צליל וצבע כאמצעי בריאות והחלמה, כאמצעי הבעה יצירתית – אומנותית, מתאים ומתאפשר במיוחד לאנשים שדרך הבעתם ישירה. הבעה יצירתית עבורם משמשת ככלי מגוון שיש בו הנאה, שחרור והמצאה. צורת התבוננות יצירתית זו מתאימה לכל גיל ולכל אוכלוסייה, ילדים ומבוגרים כאחד.
זוהי דרך המאפשרת טיפוח וקבלת כלים לכל העוסקים במגוון מקצועות החינוך, הרפואה, ותמיכה להחלמה המאפשרת הבראה.
שיטת אור צליל וצבע מאפשרת טיפוח והעצמה של אנשי טיפול, מורים/מדריכים בעלי רגישות ודרכם לאפשר העצמת בריאותו והחלמתו של האדם על כל רבדיו.
היצירה היא עדות מוחשית לתהליכים המתרחשים בעולמו הפנימי של האדם – הילד והמבוגר.
מרחב ההבעה היצירתית מהווה מיכל לרגשות ותחושות כמו: שמחה, חרדה, פחד, תסכול, כעס וכו’ .
דרך תהליך היצירה על ידי בחירה של חומרים, צבע, תנועה… ניתנת לאדם/לילד הזדמנות להתנסות בחוויות המבטאות את עולמו הפנימי. מעשה ההבעה היצירתית הוא כלי להתבוננות ולהבנה את שמתרחש במצבו הנפשי של האדם.
ייחודה של שיטת תרפיית אור צליל וצבע מאפשרים להרחיב אופקים ולגלות עולם חדש!
קורס העוסק בתרפיה באמצעות אור, צליל וצבע – והאורה סומא המלווה את הקורס ומעצימה את הנוכחים בו.
כו כן, הבנת ההתבוננות בקשת הצבעים על גווניו להקרנת האור והצבע על מצבים פיזיים, רגשיים והתפתחותיים.
הקורס הוקם לפני שנים בעקבות הרצון לחזק שיטה זו, שהיא ייחודית ושונה מגישות אחרות ולהעביר אותה הלאה.
הקורס מהווה פריצת דרך הנוגעת בביטוי עולמו של האדם על מכלול רצונותיו, תחושותיו, קשייו והאיכויות הנעלות שבו.
שיטת התרפיה באמצעות אור צליל וצבע היא גישה ייחודיות, זו גישה המאפשרת לאדם להתבונן על חייו בזוויות שונות, להרחיב אופקים ולגלות עצמו מחדש.
גישה המשקפת את האדם בצורה פשוטה, ישירה וגלויה.
גישה הדוגלת ומאמינה כי לצבעים סביבנו השלכה ישירה על הרגשות והתחושות שאנו חווים, כפי שעונות השנה מבטאות עצמן בגוונים השונים וגורמות להרגשות וחוויות שונות בין אדם לאדם. הצבעים משקפים את אישיותנו ורגשותינו בחיי היומיום במגוון צבעי קשת הצבעים.
היקף הקורס: 28 מפגשים.
מטרות הקורס:
- הכרה ולימוד של מושגי יסוד בנושא – שפת הצבעים מתוך רובדי האיכויות השונות של קרן הצבעים.
- קבלת תובנות בעלות איכויות הקשבה ומודעות מאפשרת ותומכת, ובמקביל – הבנת התהליכים המקדמים צמיחה והתחדשות.
- הכרה ולימוד של מושגי יסוד בתחום – שפת הצבעים מתוך רובדי האיכויות השונות של קרן הצבעים.
- הכרות השפה לשימוש הצבעים בחיינו.
- הקרנת אור וצבע הנותנים מענה וריפוי למצבים פיזיולוגיים, רגשיים והתפתחותיים.
- הכרות המרחב התומך והחיבור לעולם הצבעים.
- כלים אלו יתרמו למורה/מחנך ויאפשרו לו לחוות חוויה מעצימה ,ומכאן היכולת להעצים את תלמידיו ולהיות בעל רגישות גבוהה יותר.
- בעזרת כלים אלו יוכל המורה/מחנך לראות את תלמידיו בעיניים אחרות,לסייע להם ולקדמם תוך טיפוח הייחודיות והיכולות בתחומים השונים והמגוונים כתלמידים וכחלק מהמרקם החברתי.
- יצירת מרחב תומך – באמצעות החיבור לעולם הצבעים.
- שילוב של לימוד וחוויה אישית בעזרת התנסות עם כלי מגוונים. כמו: דמיון מודרך, “תמונות במעגל”, קלפי ק.ס.ם (קלפים סיפוריים מטפוריים) ועוד.
שילוב זה יאפשר העלאת המודעות לייחודיות בתוכנו, ומודעות לתמיכה הגדולה שכל אחד מאתנו יכול להכניס לחייו ולסביבתו בעזרת עולם הצבעים. - כלים אלו יתרמו רבות לאקלים הבית ספרי, להפחתת האלימות הפנימית והכיתתית, ליצירת חברת ילדים רגישה וסובלנית.
למי מיועד הקורס:
הקורס מיועד לעוסקים ברפואה וטיפול באנשים, מקצועות פרה-רפואיים, קוסמטיקאיות, בחינוך – חינוך מיוחד, גננות, מורים, מורים לאומנות, פסיכולוגים, עובדים סוציאליים, מאבחנים, עובדי סיעוד, רפואה משלימה, מנהלי כוח אדם ומשאבי אנוש, גרפיקאים, מעצבים, אומנים ולכל אדם המעוניין בהתפתחות אישית ורכישת כלי ייעוצי, אבחוני וטיפולי.
תוכנית הלימוד:
תכונות הצבעים ואפיונם, וכיצד משתקפים ברפואה ?
- הקשר בין צבעים לרפואה ולריפוי.
- תקשורת דרך הצבע – משמעות כל צבע והשפעתם במערכות יחסים.
- יצירת מרחב תומך – בעזרת עולם הצבעים.
- הקרנת אור וצבע למצבים פיזיולוגיים, רגשיים והתפתחותיים.
- צבע בסביבתנו בחיי היום יום – משמעויות ושימושים.
- מהחושך לאור – משמעות החושך והאור, מהם ?
- הפסיכולוגיה של הצבע.
- תכונות הצבעים ואפיונם של הצבעים השלישוניים (קורל, זהב, ירוק זית, טורקיז, כחול מלכותי, מג’נטה).
- תכונות הצבעים ואפיונם של הצבעים משלימים.
- הבנה מפורטת ומורחבת של כל צבע בשושנת הצבעים.
- תקשורת דרך הצבע – משמעות כל צבע.
- התבוננות בצבעים בתרבויות שונות.
- כוחה של מילה ומחשבה והשפעתם על חיינו כילדים, כבוגרים וכמורים.
- דמיון מודרך בצבעים.
- צבעים המשמשים כהגנה
- צבעים המאפשרים מוטיבציה
- צבעים המאפשרים השראה
- צבעים לתקשורת טובה – מסר התקשורת של הצבע
- צבעים לשינוי רגשות או עמדות, והיחס אליהם.
- פעילויות ותרגול.
מבנה הקורס:
הלימוד משולב מהרצאות, התנסויות וחוויות. הלמידה היא אישית וקבוצתית.
הקורס מוכר כלימודי השלמה לעובדי הוראה בשנת השתלמות (= 4 ש”ש).
דרך ההוראה:
הלימוד משלב הרצאות, התנסויות וחוויות. הלמידה היא אישית וקבוצתית. אני מאמינה שדרך לימוד זו מאפשרת למשתתפים חיבור לעצמם ולזולת, תוך הקשבה של האדם לעצמו ולאחר וכבוד לסובב.
דרישות עמידה בקורס:
נוכחות של 90% מהשיעורים והגשת פרויקט גמר.
מועד הגשת הפרויקט בכתב:
כשבוע לפני גמר הקורס
הצעת נושאים לפרויקט ולהגשת עבודה:
- כיצד נראה הצבע מנקוד ראיה אישית, חברתית וסביבתית בחיי?.
- המפגש שלי עם עולם הצבעים – כיצד בא לידי ביטוי ?
- האם התדר שאני משדרת מתוך עולם הצבעים שלי, בא לידי ביטוי “נכון” לסובב ?
- תקשורת בצבעים ומסרים לא מילוליים – כיצד הם משפיעים בתקשורת אפקטיבית ובמערכות היחסים בחיינו?
- הצבעים והקשרם למקצוע שאני עוסק/ת?
- כל נושא הנראה מתאים, בהתייעצות הדדית להכוונה.
משך הקורס:
הקורס בנוי מ – 28 מפגשים שבועיים בני 4 ש”ש, בין השעות 9.00 – 13.00.
הקורס בהנחיית:
ד”ר שולמית רונן –- מפתחת שיטת “תרפיית אור צליל וצבע”